Home Blog Taylor Mates versus…. Smits Opleidingen
4 oktober 2016

Taylor Mates versus…. Smits Opleidingen

 Arno Smits, Smits Opleidingen:

“Wij staan voor risicobeheer in het verkeer”

Het is een wat vreemd gezicht: Peter Taylor Parkins en Arno Smits samen in gesprek, midden op de drukke en lawaaierige kruising van de Gasstraat-Oost en de Graafsebaan. Niet de meest gebruikelijke locatie voor een interview, maar het tweetal staat er met een reden.

Terwijl de vrachtwagens, personenauto’s en fietsers in volle vaart passeren, laat de logische vraag van Taylor Parkins niet lang op zich wachten. “Waarom staan we hier en zitten we niet gewoon op je kantoor, Arno?” De eigenaar van Smits Opleidingen glimlacht. “Ik wilde je met eigen ogen laten zien hoe linke verkeerssituaties er uitzien. Dit kruispunt is het gevaarlijkste verkeerspunt van Oss. Waarom? Omdat mensen dénken dat het hier veilig is. In werkelijkheid zijn de tijden van de stoplichten te scherp afgesteld waardoor automobilisten elkaar niet verwachten. Echt hoor, het is hier wachten op het eerste dodelijke ongeluk.”

Probleem
“Dan is het een kwalijke zaak dat er niets aan gebeurt”, stelt Taylor Parkins. Arno: “Dat klopt. Helaas bezitten ontwerpers van dit soort kruispunten vaak niet de kennis van bestuurders. Dat is verkeerd en daar kan ik me aan storen. Maar er is nog een veel omvangrijker probleem: het gros van de mensen geeft niets om verkeersveiligheid.”

“Het zou veel meer moeten gaan over bewustwording en de inhoud van de opleiding dan over de betekenis van een verkeersbord”

Prijsgedreven marktTaylor Parkins:
“Wat bedoel je daarmee?” Arno: “We willen allemaal een veilig verkeer, maar we investeren er liever niet in. Rijlessen bijvoorbeeld: nagenoeg alle ouders kiezen een rijschool voor hun kind door te kijken naar het voordeligste uurtarief. De markt is helaas veel te veel prijsgedreven, dat komt de kwaliteit niet ten goede. Het zou veel meer moeten gaan over bewustwording en de inhoud van de opleiding dan over de betekenis van een verkeersbord.”

Bewustwording
“Onze rijlessen draaien wél om die bewustwording in het verkeer”, vervolgt Arno. “Om die reden bieden we meer inhoud in de lespakketten aan. Als het aan mij ligt bijvoorbeeld een verplichte slipcursus, maar ook een verplicht uur naast een vrachtwagenbestuurder.” Taylor Parkins: “En dat is best een paar euro per uur meer waard?” Arno: “Ik vertel ouders altijd: je geeft je kind een prachtig, maar gevaarlijk cadeau. Doe er dan ook een goede strik omheen en zorg dat ze bewúst gaan autorijden. En dat doe je door te kiezen voor een goed, compleet lespakket. Net als Taylor Mates staan wij voor risicobeheer, maar dan in het verkeer, haha.”

Ambitie
Taylor Parkins: “Naast particuliere rijlessen verzorgen jullie veel meer, zoals transportopleidingen en certificering voor het besturen van interne transportmiddelen. Waar ligt nou je grootste ambitie voor de toekomst?” Arno: “Het is allemaal even belangrijk, want het dient de veiligheid. Het is vooral hoog tijd om een échte verkeerseducatieslag te maken, dáár ligt mijn grootste ambitie. In het verleden heb ik plannen verkondigd voor een integraal Verkeers Educatie Centrum, en dat streven is nog springlevend. Permanente educatie voor kinderen, een jaarlijks bezoek aan het Slabroek van het verkeersonderwijs. Daar moeten we naartoe. Daarnaast wil ik heel praktisch de mogelijkheden voor onze transportopleidingen uitbreiden.”

Kindje
“Tot slot nog even terug naar het bedrijf”, besluit Taylor Parkins. “Je vader Wim is het bedrijf ooit begonnen. Is hij vandaag de dag nog steeds betrokken bij Smits Opleidingen?” Arno glimlacht: “Formeel niet meer, maar het blijft zijn kindje, hè. Mijn vaders betrokkenheid is nog altijd groot, ook nu hij wat ouder is. Hij geeft weliswaar geen rijlessen meer, maar haalt bijvoorbeeld wel iedere dag de lunch voor onze leerlingen op. Zo draagt hij toch nog een steentje bij.”


Tot slot reageert Arno kort op enkele stellingen/vragen die Peter Taylor Parkins hem voorlegt:

Vind je het ook niet bizar hoeveel verkeersdrempels er zijn in Oss?
”Klopt. En ik snap dat je baalt als je vaak over al die drempels heen rijdt. Toch zorgen drempels ècht voor minder verkeersongevallen.”

De weg naar de toekomst is geweldig en gereed.
”Nee, daar ben ik het niet mee eens. De Weg van de Toekomst is voor de insiders misschien geweldig, maar voor de buitenwereld is het niets bijzonders.”

Wat wordt je rol tijdens carnaval 2017? Adjudant? Of Boerenbruidegom?
”Nee hoor. Eén keer Prins Carnaval zijn was geweldig, die ervaring is niet te evenaren. Dat ga ik dus ook niet proberen.”

 

Binnen kijken