Home Blog Taylor Mates versus…. DRT Vloeren
5 december 2016

Taylor Mates versus…. DRT Vloeren

Andriette en Pietjan Dobbelsteen, DRT Vloeren:

“Complexiteit is onze kunde”

Het is een boeiend beeld: zus Andriette en broer Pietjan Dobbelsteen, naast elkaar op een
bankje in hun eigen showroom in ‘s-Hertogenbosch. In gesprek met Peter Taylor Parkins vertelt de tweekoppige directie van DRT Vloeren uitvoerig over hun rolverdeling, hun aannemersrol en het innovatieve familiebedrijf.

Terwijl Taylor Parkins nog naar een zitplaats zoekt, stelt hij wel alvast zijn openingsvraag. Want hoe is DRT Vloeren eigenlijk ooit ontstaan? “Onze vader was weg- en waterbouwkundige en kwam in het buitenland in aanraking met egalisatiesystemen voor de renovatiemarkt”, antwoordt Pietjan. “Hij is toen naast zijn baan begonnen met DRT: Dobbelsteen Renovatie Techniek. Tien jaar later besloot hij om helemaal voor zichzelf te beginnen en al in 1989 legde hij zijn eerste gietvloer in een woonkamer!”

Familiebedrijf
Hoewel vader Dobbelsteen nog steeds betrokken is, ligt de leiding van de specialist in naadloze vloerafwerkingen tegenwoordig in handen van zijn dochter en zoon. Taylor Parkins is benieuwd of dat altijd al de bedoeling was. Pietjan: “Ik had altijd al de ambitie om in het familiebedrijf te stappen, maar voor Andriette was dat anders.” Andriette lacht: “Na mijn studie ging ik aan de slag bij een multinational. Daar ging alles me echter veel te langzaam. Strategiebepaling is boeiend, maar de maakbaarheid van het ondernemen vind ik juist zo interessant. Hier vond ik die vrijheid gelukkig wel.”

“Maar complexiteit is precies onze kunde: hoe lastiger de puzzel, hoe mooier de opdracht”

 

 

Rolverdeling
Taylor Parkins: “Inmiddels staan jullie al meer dan tien jaar samen aan het roer. Hoe zijn de rollen verdeeld?” Andriette: “Pietjan neemt vooral de technisch-inhoudelijke zaken en de technisch-commerciële markt voor zijn rekening. Ik ben verantwoordelijk voor alle algemene zaken, zoals onze winkels in Nederland en België, de financiën en ons bedrijfsimago.” Pietjan vult aan: “Andriette is impulsief en komt vaak met initiatieven. Vervolgens filter ik haar ideeën als een soort remmende factor. Die wisselwerking werkt perfect.”

Twee markten
“Ik zie hier allemaal prachtige kleuren om me heen”, zegt Taylor Parkins observerend. “Mikken jullie vooral op de designmarkt?” Andriette: “Onder andere: naast de esthetische markt met mooie vloeren voor projecten en consumenten, richten we ons ook op de technische markt, waar functionele oplossingen worden gevraagd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de branches food, logistiek en zware industrie.” Pietjan knikt: “Men denkt bij ons product al snel aan designvloeren, maar juist op technisch gebied hebben we veel te bieden. Eigenlijk kunnen we alle gevraagde parameters beantwoorden: we zijn bijna een ingenieursbureau.”

Aannemersrol
“Nu zijn er natuurlijk meer bedrijven die gietvloeren leggen”, aldus Taylor Parkins. “Wat maakt dat men voor jullie moeten kiezen?” Andriette: “Omdat we veel meer doen dan het daadwerkelijke leggen van een vloer. We vervullen steeds meer de rol van aannemer, door bijvoorbeeld ook het sloopwerk, de wederopbouw en de detailleringen voor onze rekening te nemen. Dat zijn vaak ingewikkelde totaalprocessen.” Pietjan vult aan: “Maar complexiteit is precies onze kunde: hoe lastiger de puzzel, hoe mooier de opdracht.”

Voorkant
“In dat kader worden jullie vast zo vroeg mogelijk bij processen betrokken”, stelt Taylor Parkins. “Absoluut”, aldus Pietjan. “Soms worden we gebeld en moet er eerst een probleem worden opgelost. Terwijl dat makkelijk voorkomen had kunnen worden! We delen onze kennis daarom graag al aan de voorkant. Daarmee voorkom je dat je na afloop nog iets moet verbeteren.”

Innoveren
“Hoe innoveren jullie?” vraagt Taylor Parkins tot slot. Andriette: “Innoveren is niet altijd een technologische vernieuwing. Je kunt ook vooruitstrevend zijn op andere gebieden. Zo beschikken we als enige in onze markt over een customer serviceafdeling die gespecialiseerd is in plaatselijke reparatie: van groot belang bij onze naadloze vloeren.” Pietjan: “Daarnaast beschikken we over technische verkopers die onze producten, maar ook onze markt ‘begrijpen’. Zo groeien we steeds meer uit tot kenniscentrum op het gebied van vloeren.”


Tot slot reageren Andriette en Pietjan kort op enkele stellingen/vragen die Peter Taylor Parkins hen voorlegt:

Wat maakt werken met je eigen broer of zus zo mooi?
Andriette: “Onze sterke basis met veel humor, onze soortgelijke belevingswereld en ons wederzijdse respectvoor elkaars ontwikkeling.”
Pietjan: “Bovendien is politiek overbodig. Dat geeft veel vertrouwen en maakt dat we snel tot de kern komen.”

Wat is volgens jullie de kracht van een familiebedrijf?
Andriette: “De vanzelfsprekende betrokkenheid en de absolute wil om dingen goed te doen.”
Pietjan: “Familie helpt elkaar door dik en dun. Dat gevoel extrapoleren we ook richting onze klanten.”

Wat is jullie meest bijzondere opdracht ooit?
Andriette: “Onlangs hebben we nog een speciale lichtblauwe vloer gegoten in de loft van Studio Job in Antwerpen. Geen voor de hand liggende keuze, maar wel erg gaaf.”
Pietjan: “Het ontwikkelen van een vloer voor de nieuwste attractie van de Efteling. Daar kwamen al onze sterke punten naar voren: techniek, design, kennis en vakmanschap.”

Binnen kijken