Home Blog Taylor Mates versus… depostBode
13 december 2018

Taylor Mates versus… depostBode

Albert Frankenhuis, depostBode

“Ik ben bewust wat op de achtergrond gebleven”

Een succesvol bedrijf overnemen is al een hele klus. Maar als je daarbij ook nog twee alom geliefde ondernemers moet opvolgen, wordt het helemaal een reusachtige opgave. Want hoe vul je zo’n uitdagende erfenis op de juiste manier in? Zónder daarbij concessies te doen aan je eigen plannen? Peter Taylor Parkins sprak erover met Albert Frankenhuis, de nieuwe eigenaar van depostBode.

Het is een grappig gezicht: Peter Taylor Parkins en Albert Frankenhuis op twee krappe stoeltjes tussen de postsorteerkasten in het lichte bedrijfspand van depostBode. Het middaguur nadert, dus alle postbodes zijn al lang en breed naar buiten: de weg op, om overal in de regio brieven, pakketten en kaarten te bezorgen. “Ik kan me voorstellen dat hier ‘s ochtends sprake is van een heel andere dynamiek”, stelt Taylor Parkins. Albert antwoordt lachend: “Absoluut! We beginnen hier al in de vroege uurtjes. Dit is geen bedrijf waar medewerkers ergens tussen acht en negen uur ‘s ochtends binnenwandelen en om vijf uur weer vertrokken zijn.”

Tukker in het Brabantse
Bijna een jaar geleden maakten Hans en Caroline van der Lee bekend dat ze hun bedrijf gingen overdragen aan een nieuwe eigenaar. Zijn naam? Albert Frankenhuis. “Voor Ossenaren een onbekende naam”, stelt Taylor Parkins. “Hoe ben je hier in het Brabantse beland?” Albert: “Ik heb 59 jaar in Enschede gewoond en ben dus een echte tukker. Al meer dan dertig jaar ben ik ondernemer. Eerst als eigenaar van mijn eigen bedrijf: een ambachtelijke autobeklederij waar we aangepaste producten maakten voor mensen met een handicap. Maar toen ik dat bedrijf na tien jaar verkocht, ben ik aan de slag gegaan als zelfstandig bedrijfscoach bij Professional Business Coach. Vanuit die rol heb ik bedrijven en ondernemers voornamelijk geholpen bij het ontwikkelen van hun organisatie: van transities tot en met bedrijfsovernames. Tót het moment waarop ik voelde dat het weer tijd was voor iets nieuws. En toen kwam de mogelijkheid om depostBode over te nemen voorbij.”

Bagage
Als bedrijfscoach zag Albert vele organisaties van dichtbij: van MKB-bedrijven en gemeentes tot en met sociale werkplaatsen en maatschappelijke organisaties. “Die bagage kon je natuurlijk goed gebruiken bij de overname van zo’n bijzonder bedrijf als depostBode”, stelt Taylor Parkins. “Zeker”, aldus Albert. “En daar heb ik nog elke dag baat bij. Maar gelukkig stond de organisatie hier bij mijn komst al als een huis. Dat hebben Hans en Caroline echt heel knap gedaan. Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt werken hier perfect samen met andere medewerkers. En iedereen werkt hier met ongelofelijk veel plezier. Voor mij persoonlijk was het daarom vooral een uitdaging om het bedrijf over te nemen zónder daar wat aan te veranderen.”

Achtergrond
Taylor Parkins knikt: “Je blijft vooralsnog ook nog een beetje op de achtergrond in het Osse bedrijfsleven. Is dat een bewuste keuze?” Albert: “Een heel bewuste keuze. Al steek ik mijn neus voortaan al iets meer aan het venster. Maar toen we de onderhandelingsgesprekken voerden, was het voor mij ook een absolute voorwaarde dat Hans en Caroline betrokken bleven bij het bedrijf. Hans doet dat wat meer op afstand, maar Caroline is hier nog altijd operationeel manager. Van begin af aan hebben we met elkaar afgesproken: het gaat hier niet om ons, maar om onze medewerkers, onze klanten en ons bedrijf.”

Diensten toevoegen
Inmiddels pakt Albert langzaam de ruimte om zijn plannen met depostBode in te vullen. Taylor Parkins is dan ook benieuwd wat die plannen zijn, zéker gezien alle ontwikkelingen in de postmarkt. Albert: “Laat ik vooropstellen: veel dingen blijven hier hetzelfde. En post blijft onze kernactiviteit. Maar met het oog op de toekomst móeten we diensten toevoegen om onze klanten te blijven ontzorgen. Daarin durf ik behoorlijk ver te denken. Van online marketing tot en met print, mailings en drukwerk. Nu al nemen we postkamers en reproafdelingen over van instellingen en gemeentes. Het bedrijf depostBode als totaalleverancier: dat zie ik wel zitten. Maar ik droom er ook van om hier zelf het volgende managementteam op te leiden. Hoe mooi zou het zijn als zij – onder wie een aantal medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt – het stokje straks van mij overnemen?”


Albert reageert op enkele stellingen die Peter Taylor Parkins hem voorlegt:

Het mooiste aan Brabanders vind ik…
“Hun gemoedelijkheid. Maar de wijze van zakendoen, lijkt veel op die van de mensen in Twente.”

Mijn grootste drijfveer bij depostBode is…
“Om ‘reguliere’ medewerkers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zó te integreren dat ze samen de wensen van onze klanten op professionele wijze invullen.”

De envelop zal nooit verdwijnen, omdat…
“Hij nog altijd een persoonlijke boodschap bevat. Eigenlijk is een envelop net als een krant: je ziet hem wat minder, maar hij blijft er altijd.”

Binnen kijken